Saturday, September 6, 2014

教育 [Kyōiku]

こんにちは [Kon'nichiwa],
 
Jeej na 6 weken vakantie weer naar school! Nou kunnen we onze vrije tijd weer aan school opgeven en hier ben ik echt zo blij mee! Eigenlijk niet... Maar, er zijn ook mensen die juist naar school willen, zoals de kinderen in Afrika die hele dagen moeten werken om in de avond eten op hun bord te krijgen. Daar hadden we het op vrijdag toevallig met geschiedenis over, kinderarbeid. Kinderen moesten vroeger in fabrieken werken onder slechte omstandigheden. Als mensen verongelukten tijdens het werk en het een chronisch letsel zou blijven, waardoor ze niet zouden kunnen werken, werden ze niet betaald en konden ze dus bijna of gewoon niet meer rondkomen. Dat gebeurde vrij regelmatig, want het was erg gevaarlijk in de fabrieken. Uiteindelijk werd er een leerplicht opgesteld, die we nu nog steeds kennen. Vaak hebben we geen zin in school, maar als je zou moeten kiezen om te doen wat we vroeger zouden moeten doen of naar school gaan zou ik zeker voor school kiezen! 

Alle scholen zijn nu dus weer begonnen en nu zit ik dus officieel in de 3e. Aan de ene kant bevalt het me wel en aan de andere kant ook weer niet. Ik krijg nu erg veel te maken met tussenuren. Het zit dan wel niet in mijn vaste rooster, maar het is zeer irritant. Op woensdag en donderdag had ik 1 tussenuur en op vrijdag had ik er 2! Omdat er lessen uitvielen. In de 1e en de 2e zorgde de roostermaker er nog voor dat we een invaller kregen of dat de lessen een beetje opgeschoven werden maar nu dus niet meer. We hebben ook nieuwe tijden, waar ik niet bepaald blij mee ben. Normaal waren dit de lestijden:



8.15-9.05 
9.05-9.55
9.55-10.45
kleine pauze
11.05-11.55
11.55-12.45
grote pauze
13.15-14.05
14.05-14.55
14.55-15.45
15.45-16.35


Meestal toen ik tot het 9e lesuur had, had ik wel heel erg veel trek, maar nu heb ik tenminste niet om de 2 lesuren meteen een pauze. Ze hebben het 9e lesuur wel afgeschaft, maar ik kom nu steeds later thuis. Meestal was ik super blij dat ik tot het 5e of het 4e had, maar dat is nu dus ook weer een stukkie later geworden. Als je 1 tussenuur hebt heb je ook maar 1 les en meteen weer pauze (of de tussenuur). Als je dus 2 tussenuren hebt moet je maar 2 en een half uur door zien te komen, want dan heb je te maken met 2 pauzes. Wat ik wel heel fijn vind is dat we een kwartier later aanwezig hoeven te zijn. Dus dit is het nieuwe rooster:
 

8.30-9.20
9.20-10.10
kleine pauze
10.30-11.20
11.20-12.10
grote pauze
12.40-13.30
13.30-14.20
kleine pauze
14.35-15.25
15.25-16.15


Maar mijn vriendin is laatst dus naar Apeldoorn verhuist en nou moeten we allebei een beetje uitzoeken met wie we gaan fietsen en bij wie je gaat rondhangen. Ik heb het eigenlijk een beetje verpest in de brugklas denk ik, maarja shit happens. Eerst was ik alleen bij Naomi, dus ik mis haar wel een beetje aan mijn rechter zijde. Vroeger dacht ik wel eens dat het zo irritant is dat ze telkens van kant wisselde en dat ik haar telkens weer kwijt was, maar nou is dat wel een beetje kaal. Nu moet ik ook mijn eigen brood klaarmaken, want normaal als ik trek had in de pauzes stal ik de helft van haar brood. We liepen ook wel eens een beetje te klooien als ik trek had, maar zij niets wilde geven. Vaak pakte ik dan een deel van haar broodje, zij trekte terug, dan scheurde het broodje en at ik het gauw op. Of ik pakte stiekem wat, terwijl zij het niet doorhad. Ik heb tot nu toe wel alleen gefietst, behalve de terugweg op woensdag. Een "vriendin" vroeg of ik met haar wilde mee fietsen en 2 van haar andere vriendinnen. ze doen alle 3 kader en daar gedroegen ze ook naar. Niet dat er wat mis is met mensen die een lager niveau doen, maar sommige kinderen zijn echt zulke krengen! Dus ik fietste met ze mee en ze lieten me er niet naast en bleven pal naast z'n drieën fietsen. Uiteindelijk gingen ze me ook nog recht voor mijn neus belachelijk maken! Dus ik zei dat ik echt niet meer verder met ze ging fietsen en ook niet hoefden verwachten dat ik ze nog wilden spreken en sloeg een random weg in. Toen kwam de uitspraak "Je weet pas wie je echte vrienden zijn als je ze leert kennen." goed van pas. woensdag was dus niet bepaald mijn favoriete dag. Ik heb ook nog een jongen in de klas, die kan soms heel aardig zijn en andere keren heel bot. Hij doet dat natuurlijk wel op een grappige manier, zodat je kan lachen. Zo zei hij: "Mis je Naomi al?" "Ja een beetje," toen begon hij dus keihard te lachen "Zij is tenminste aardiger dan jou!" "Dan zoek je vriendinnen, want anders red je het niet, echt niet.." Daar heb ik dus echt de hele week aan lopen denken, maar het komt denk ik wel goed. In de pauzes zit ik nu bij de mensen die op het atheneum zitten en dat bevalt me wel. Ze zijn hartstikke aardig en ik kom ook aan het woord, de gesprekken gaan tenminste ook ergens over. Als ik bij mijn eigen klas gaan staan hoef ik niets te zeggen, sta ik er maar een beetje bij en het enige wat ze doen is lachen. Daar heb ik dus geen zin in. Ik zit in de klas ook alleen en meisje vroeg (ook op woensdag) waarom ik nou telkens alleen zat. Ik werd een beetje pissig daarom, omdat er maar 7 van de 22 kinderen meiden zijn, dus niet elk meisje kan 2 aan 2 naast elkaar zitten en ze hebben al ongeveer bepaald hoe ze zitten. De jongens die ook telkens overblijven zit ik ook liever niet naast. 1 jongen heb ik vorig jaar wat problemen mee gehad, waardoor ik hem niet mag, zeker niet omdat hij telkens zo "neutraal" reageert. En de andere jongens (een stuk of 2) die dan overblijven om naast te zitten mogen mij niet ofzo, in ieder geval er zit een afstand tussen. Woensdag was dus niet mijn favoriete dag, maar ik praat elke dag met een jongen die mij telkens weer aan het lachen kan maken. Dat is die ene jongen uit Hongarije waar ik de vest zo leuk van vind. Ik noem hem telkens Donut omdat hij Donát heet. Dat komt van Donatus en dat is Latijns voor een gift van god zei hij. Helaas heb ik niet meer zoveel tijd, zoals ik al verwacht had... Veel meer huiswerk en de langere dagen helpen er ook niet echt bij. Oh ja en we zouden eigenlijk 18 leerlingen in de klas hebben in plaats van 22, maar dat zou te klein zijn, dus we hebben 2 leerlingen van de parallel klas gekregen en 2 leerlingen die waren blijven zitten.

Dit was ongeveer een beetje mijn week, ik wilde er ook nog wat bij vertellen over de scholen in Japan, maar ik denk dat ik morgen of volgende week, aangezien ik voor morgen nog dat stuk verhaal verder ga vertellen, ga posten. Anders wordt het zo'n lang bericht en ik weet gewoon dat niemand dat wil lezen.


さようなら [Sayōnara]


1 comment: