Sunday, September 7, 2014

教育 [Kyōiku] (deel 2)

こんにちは [Kon'nichiwa],

Sorry, ik ga vandaag nog niet verder met het verhaal,maar dat komt omdat ik een hele week school dus achter de rug heb, gisteren nog paardgereden heb en nu dus een beetje moe ben. Ik wil niet zeggen dat ik uitgeput ben door maar 1 week school, maar ik wil met 100% van mijn hoofd bij het verhaal blijven, anders ben ik bang dat er een hoop onzin uit komt. Gisteren had ik het er ook over om een deel 2 te maken over mijn schoolweek en sowieso het onderwerp school en nou ben ik er dus uit om het vandaag te doen. Het spijt me voor degene die het verhaal hadden willen verder lezen, maar ik neem aan dat het ook niet leuk is om een verhaal te lezen, waar ik mijn best niet op doe. 

 Ik was gisteren ook vergeten te vertellen dat mijn band op de eerste dag school meteen plat was. Ik was toen dus echt heel erg chagrijnig. In ieder geval school in Japan. Is het net zoals in anime? Of net zoals de gewoontes heel streng en dus helemaal niet anime-achtig.

Ook in Japan is er gewoon een leerplicht.Van 3 tot 6 jaar gaan ze naar de kleuterschool (
yôchien). Van 6 tot 12 jaar gaan ze naar de basisschool (shôgakkô). Van 12 tot 15 gaan ze naar het "lagere" middelbare onderwijs (chûgakkô). Van 15 tot 18 gaan ze naar de "hogere" middelbare school (kôtôgakkô). Tot slot hebben ze ook de mogelijkheid om 4 jaar naar de universiteit te gaan. Eigenlijk is het hetzelfde systeem als dat wij kennen. Bij ons is de kleuterschool groep 1 en 2, de basisschool kennen wij ook, het "lagere" middelbare onderwijs is bij ons de onderbouw en het "hogere" middelbare onderwijs is de bovenbouw. Als je eenmaal op de universiteit zit, dan heb je echt de zekerheid dat je daar ook zal slagen en dat je toekomst er heel helder uit gaat zien.

Ik vind de systemen aan de ene kant wel iets beter in Nederland, want hier heb je tenminste verschillende niveaus. Praktijk, basis, kader, mavo, havo, atheneum/gymnasium. Hier wordt er ook goed naar gekeken wat je aankan en wat niet. Aan de andere kant is het daar beter, want hier als je een lager niveau dan mavo hebt gedaan is er niet zo heel veel zekerheid over wat je gaat doen. Als je een atheneum diploma hebt en ook nog eens in de universiteit hebt gezeten, weet je echt zeker dat je een mooie toekomst tegemoet komt. Dus dat is niet echt fijn voor degene die niet zo heel goed kunnen leren. Ik ken ook iemand, ze doet kader, omdat ze dus niet goed in Engels zit. Ze zit echt niet op de goede plek, want alles is te makkelijk voor haar behalve Engels.

De kleuterschool is daar wel erg streng. Je leert meteen alle beleefdheidsregeltjes. Best logisch eigenlijk, want je moet iets zo vroeg mogelijk aanleren, wat wel kan en wat niet kan. In Nederland leer je ook op de lagere scholen dat je niet mag vloeken, geen fysiek geweld mag gebruiken enzovoort. Alleen in Japan hebben ze natuurlijk veel meer etiquette. Niet alle basisscholen hebben in Japan een verplicht uniform aan. Met schoolreisjes dragen ze wel vaak een identieke pet op. De basisschool kinderen in Nederland krijgen dan een bandje om. Ik vind dit persoonlijk wel handiger, want de kinderen krijgen ze niet gemakkelijk af en verliezen ze dus ook niet zo heel snel. Nederland praat ook heel vaak over bezuinigen enzo en zo'n bandje is wel wat goedkoper dan zo'n petje.

Op de middelbare scholen dragen ze wel een uniform, dat zie je dus ook terug in anime. De laatste tijd wordt er wel veel gediscussieerd over de schooluniformen. Je hebt dus 2 delen van de middelbare school, de lagere en de hogere. Als je de lagere hebt gehad dan kun je eigenlijk al van school gaan en werk zoeken, maar als je doorgaat naar de hogere heb je meer kan op betere banen. 90% kiest er ook voor om naar het hogere middelbare onderwijs te gaan. Het is van de kleuterschool eigenlijk allemaal hetzelfde pad naar de universiteit. Het hogere middelbare onderwijs is ook het allerzwaarst, de studenten moeten heel hard leren voor hun toelating op de universiteit. Als je naar de universiteit gaat, ben je er ook van verzekerd dat je een goede baan krijgt. Vaak zijn de scholen ook allemaal gecombineerd. Daardoor is er ook concurrentie tussen scholen, iedereen gaat naar de gecombineerde scholen. Tussen alle jaren zijn er ook geen rapporten die bepalen of je overgaat naar het volgende jaar.

No comments:

Post a Comment